Heb je vragen? rianne@durfteverbinden.nl

>>Als leidinggevende heb je de verantwoordelijkhe...

Als leidinggevende heb je de verantwoordelijkheid om naast positieve gesprekken ook de lastige gesprekken te voeren, maar hoe doe je dat?

Als leidinggevende heb je de verantwoordelijkheid om naast positieve gesprekken ook de lastige gesprekken te voeren, maar hoe doe je dat?

Het welzijn van je medewerkers gebruiken als excuus om een gesprek niet aan te gaan, noem ik schijncomfort. Als leidinggevende heb je de verantwoordelijkheid om naast positieve gesprekken ook de lastige gesprekken te voeren. Als die verantwoordelijkheid te groot voor je is, moet je je afvragen of je de rol van leidinggevende wel bij je past. Daarmee zeg ik niet dat lastige gesprekken niet lastig zijn, dat zijn ze zeker. Je kunt echter leren om deze gesprekken goed te voeren. 

Realiseer je dat voor lastige gesprekken geldt, dat hoe langer jij wacht, hoe moeilijker het gesprek wordt. Daarnaast gaat dat wat het gesprek lastig maakt, niet over de medewerker, maar over jou als leidinggevende. Dat waar jij moeite mee hebt, is wat de onrust bij jou veroorzaakt. 

Benoem datgene wat je lastig vindt en vertel iemand hoe het zit. Wees eerlijk en oprecht en geef de ontvanger de tijd en de ruimte om de boodschap te ontvangen en hierop te reageren. Bereid je voor op een dialoog over de boodschap die je brengt en wat dat met de ander doet. Direct of op een ander moment. Verplaats je in de ander en bedenk wat jij prettig zou vinden als je in zijn of haar schoenen stond.