Heb je vragen? rianne@durfteverbinden.nl

>>Beter duidelijk aan de voorkant dan repareren a...

Beter duidelijk aan de voorkant dan repareren aan de achterkant

Beter duidelijk aan de voorkant dan repareren aan de achterkant

In de strijd om personeel komt het regelmatig voor dat werkgevers of leidinggevenden hun team of organisatie mooier voorspiegelen dan deze in werkelijkheid is. Op vragen over toekomstperspectief of cultuur is de neiging groot om, in plaats van duidelijk en concreet, vaag en optimistisch te zijn. 

Op de korte termijn lijkt dit een goed plan, zeker als iemand er voor kiest om bij jou te komen werken waardoor een vacature is ingevuld. Wees je er echter van bewust dat dit voor korte tijd is. De medewerker die vol goede moed voor jou heeft gekozen, komt er al snel achter dat het in de praktijk anders is en wordt ontevreden. Als gevolg daarvan kan hij of zij gaan solliciteren en weer vertrekken, waardoor jij opnieuw kunt beginnen met werven. Het achterblijvende team baalt van de inspanningen om iemand in te werken en dan heb ik het nog niet over de kosten die zijn gemaakt. 

Wees duidelijk en vertel eerlijk hoe het is, geef aan wat er wel en wat er niet kan. Dat heeft een veel grotere aantrekkingskracht dan valse beloften én het zorgt voor continuïteit en tevreden medewerkers.