Heb je vragen? rianne@durfteverbinden.nl

>>Hoe weet ik of mijn medewerker klaar is voor ee...

Hoe weet ik of mijn medewerker klaar is voor een lastig gesprek?

Hoe weet ik of mijn medewerker klaar is voor een lastig gesprek?

Leidinggevenden vragen mij vaak ‘Hoe weet ik of mijn medewerker klaar is voor een lastig gesprek?’ Mijn antwoord is dan altijd: ‘Als jij er klaar voor bent.’ Of het nu gaat om bespreekbaar maken dat iemand niet fris ruikt, het ophouden van een baan, het structureel te laat of onvoorbereid naar vergaderingen komen. Het zijn lastige onderwerpen om te bespreken. Dit is echter geen excuus om ze uit te stellen of niet te voeren. 

Merk je als leidinggevende dat je jezelf de vraag stelt of je medewerker er klaar voor is, of bedenk jij voor hem of haar dat het te zielig is om het gesprek te voeren? Dan ben jij het die werk te doen heeft, niet je medewerker. 

Onderzoek bij jezelf wat je lastig vindt aan het gesprek dat je te voeren hebt. Twijfel je over de woorden die je kunt gebruiken? Weet je niet hoe je moet beginnen? Of is het juist dat je niet weet hoe te reageren als de ander emotioneel wordt? Alles is mogelijk en het is ook helemaal niet raar om dit bij jezelf te ervaren. Het zegt juist iets over de zorgvuldigheid waarmee je het gesprek wilt voeren. Laat je daarom helpen bij de voorbereiding van zo’n gesprek. Ga bijvoorbeeld sparren met een collega-leidinggevende. Twee weten meer dan één, maak daar gebruik van. Iedereen heeft immers recht op de waarheid.