Aanspreken, hoe en wanneer doe je dat?

Aanspreken, hoe en wanneer doe je dat?

‘Aanspreken, hoe en wanneer doe je dat? Doe je dat in de groep of neem je juist iemand apart? Wat is jouw advies?’, vroeg hij mij. ‘Mijn ervaring is, dat als we het lastig vinden om mensen aan te spreken, duidelijke afspraken vaak ontbreken. En wat geeft jou dan het recht om iemand aan te spreken, op basis waarvan doe je dat dan? Mijn eerste advies is dan ook: maak duidelijke afspraken. Dan is er een basis waarop je elkaar kunt aanspreken. Pas de communicatiecirkel toe:

  1. uitspreken: spreek uit wat je van de ander verwacht;
  2. bespreken: daarmee is het onderwerp bespreekbaar en kan er een dialoog plaatsvinden;
  3. afspreken: vanuit die dialoog kunnen jullie tot afspraken komen;
  4. aanspreken: en daar kun je elkaar vervolgens op aanspreken als dat nodig is.

Als je deze vier stappen volgt, is er voor iedereen duidelijkheid en een gezonde basis om elkaar aan te kunnen spreken.

Wanneer spreek je aan?

‘Als het gaat om de vraag spreek je iemand aan tijdens de vergadering of neem je hem of haar apart, dan is mijn advies om in eerste instantie iemand altijd eerst apart te nemen en dit buiten de vergadering te doen. Dat geeft je de mogelijkheid om vanuit nieuwsgierigheid en zonder oordeel te onderzoeken waarom iemand zich bijvoorbeeld niet heeft voorbereid of altijd te laat komt. De persoon in kwestie zal zich 1 op 1 buiten de meeting vrijer voelen om te delen wat de echte reden is.’

‘Zijn er geen afspraken gemaakt en wil je iemand toch aanspreken op gedrag omdat jij iets bijvoorbeeld niet professioneel of collegiaal vindt. Doe dat dan ook buiten de vergadering. Geef aan wat je observatie is en welk effect dat op jou heeft, bijvoorbeeld dat je merkt dat je minder respect voor je collega krijgt omdat hij of zij het werk niet serieus lijkt te nemen. Vraag hoe je het gedrag dat je ziet, moet interpreteren. Bedoelt hij of zij het ook zoals jij het ervaart of is er iets anders aan de hand? Wees nieuwsgierig en vraag hoe je kunt helpen. Zo blijf je in contact en voorkom je geroddel over deze collega buiten de vergadering.