Hoe je door verwachtingen expliciet te maken, psychologische veiligheid creëert

Hoe je door verwachtingen expliciet te maken, psychologische veiligheid creëert

Voor het creëren van psychologische veiligheid is het expliciet maken van verwachtingen heel belangrijk. Iedereen weet dan immers waar hij of zij aan toe is.

Waarom doen we het dan zo vaak niet?

Daar zijn meerdere redenen voor:

  1. Je kent je eigen verwachtingen nog niet.
  2. Als je ze uitspreekt dan vinden mensen daar wellicht iets van.
  3. Verwachtingen uitspreken, heeft consequenties.

Allemaal redenen die maken dat we ons kwetsbaar voelen. En als we ons kwetsbaar voelen, hebben we de neiging om juist vaag en wollig te zijn in plaats van expliciet. Ik licht de verschillende redenen hieronder verder toe.

1. Je kent je eigen verwachtingen nog niet

Om ze te leren kennen heb je naar binnen te gaan en contact te maken met wat jij vindt en wilt. Dat kan kwetsbaar voelen. Want; ‘Wie ben jij om dit te verwachten? Is het wel reëel? Het juiste? Moet het niet iets anders zijn? Wat als je het mis hebt? Verwacht je niet te veel?’

2. Als je ze uitspreekt dan vinden mensen daar wellicht iets van

Je bekent immers kleur en laat jezelf zien zonder vooraf precies te weten wat mensen daar van vinden. Dat voelt kwetsbaar.

3. Verwachtingen uitspreken, heeft consequenties.

  • Enerzijds als mensen er niet aan kunnen of willen voldoen. Je verwachtingen zijn er immers niet voor niets. Het realiseren daarvan draagt bij aan het behalen van het resultaat dat je voor ogen hebt. Voor jezelf, je team of de organisatie. Daar heb je iedereen bij nodig.
  • Het kan ook zo zijn dat jullie juist heel succesvol zijn. Kun je die verwachtingen wel waar blijven maken? Wat komt hierna? Wat als het eenmalig blijkt te zijn... ook dat roept een kwetsbaar gevoel op.

Wat kun je doen om jezelf over deze drempels te helpen?

Accepteer dat kwetsbaarheid erbij hoort:

  1. Leer je eigen gevoelens, gedachten en gedrag in situaties dat kwetsbaarheid een rol speelt kennen.
  2. Leer begrijpen op welke manier dit een rol speelt in jouw dagelijks leven.
  3. Leer welke hulpbronnen jou in dat soort situaties helpen en hoe je deze kunt toepassen, juist als je je kwetsbaar voelt. Hulpbronnen zijn o.a.: kennis, vaardigheden, nieuwsgierigheid en zelfcompassie.
  4. Ga oefenen en bouw op die manier aan meer vertrouwen. Zowel in jezelf als in anderen.
  5. En als laatste: Wees je bewust dat je altijd een keuze hebt. Durf je te verbinden met de kwetsbaarheid en de situatie waarin dat een rol speelt? Of leg je het buiten je zelf en duik je weg?

Wat gun jij jezelf?