Menu

'Ik zou willen dat mijn medewerkers meer initiatief zouden nemen'

'Ik zou willen dat mijn medewerkers meer initiatief zouden nemen'

‘Ik zou willen dat mijn medewerkers meer initiatief zouden nemen’, het is iets wat ik regelmatig hoor als ik met leidinggevenden in gesprek ben. De frustratie en irritatie is soms hoorbaar in de toon waarop ze er over vertellen. 

‘Denk je dat ze het bewust niet doen?’ 
‘Geen idee, ik denk het. Denk jij van niet?’
‘Nee.’

Mijn ervaring is, dat medewerkers best initiatief willen nemen, maar bang zijn voor de gevolgen. Helemaal als ze al een hoge werkdruk ervaren. Ze zijn dan bang dat ze nog meer werk krijgen, terwijl ze nu al niet weten hoe alles op een goede manier voor elkaar te krijgen. Ze houden zich dan liever stil. 

Hun ervaring is vaak dat leidinggevenden de impact van veranderingen onderschatten. Dat als ze met initiatieven komen er heel makkelijk wordt gezegd; ‘Goed idee, ga maar doen’. Echter over de tools als tijd, handen en budget wordt dan niet nagedacht. Of een initiatief wordt aan de kant geschoven zonder dat de leidinggevende echt zijn of haar best heeft gedaan om te begrijpen waar het over gaat. 

Als jij als leidinggevende wilt dat je medewerkers initiatief tonen, dan heb je je ook als een leidinggevende op te stellen, die weet hoe daar mee om te gaan. Een leidinggevende die gaat zitten, luisteren en echt wil weten hoe het zit en wat de impact is; zowel aan de opbrengsten- als aan de kostenkant. 

Wil je een cultuur waarin medewerkers initiatief tonen? Maak dit dan bespreekbaar. Geef ze inzicht in wat jij als leidinggevende nodig hebt om een initiatief goed te kunnen beoordelen en/of wat je ermee gaat doen. En vraag wat je medewerkers van jou nodig hebben om met ideeën te kunnen komen. Stel je open, wees geduldig en laat je verrassen. Het is absoluut de moeite waard.

#durfteverbinden #voorbeeldgedragisaanstekelijk