Veerkracht leren
Het was tijdens een trainingsdag dat ik een vraag kreeg over het gedrag van de kinderen van een deelnemer. ‘Hoe komt het toch dat mijn kinderen altijd willen dat ik kies welke van hun tekeningen ik het mooiste vind?’
We waren met een grote groep en deze deelnemer vertelde ons dat zijn nog jonge kinderen regelmatig met hun tekeningen bij hem komen en dan willen dat hij zegt welke tekening het mooiste is. Hij vroeg mij of ik wist waarom kinderen dat doen. Het antwoord op die vraag had ik niet.
Na afloop van de training praten deze deelnemer en ik nog even na over zijn vraag. Gezamenlijk kwamen we tot de conclusie dat er twee hele mooie reacties op dit gedrag van kinderen kunnen volgen.
Veerkracht leren
Het eerste is dat het hem als ouder een mooie kans geeft om zijn kinderen veerkracht te leren en daarover met ze te praten. In dit geval hebben we het dan over de veerkracht om te leren omgaan met de emoties die bij winnen en verliezen horen, of in dit specifieke geval die bij het hebben van de mooiste of de minst mooiste tekening horen. Iets waar wij allemaal in ons leven mee te maken krijgen. De ene keer behoren we tot de top, een andere keer niet.
Wie je bent is niet hetzelfde als wat je doet
Het tweede element waar dit gedrag toe uitnodigt, is een mooi gesprek over het verschil tussen wie je bent en wat je doet. Op die manier kun je je kinderen al vroeg leren om niet in de schaamte terecht te komen. In dit specifieke geval ziet dat er dan zo uit: ‘Papa houdt van jullie allebei evenveel, en hij kan zien dat jullie allebei je best hebben gedaan. Papa vindt deze keer de tekening van X het mooist omdat …’ Het klinkt wellicht heel simpel toch is het dat niet. Leren dat wie je bent, niet hetzelfde is als wat je doet, is iets wat een wereld van verschil maakt. Daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen.
#durfteverbinden #veerkracht