Zo bereid je je voor op een lastig gesprek
Soms heb je als leidinggevende te maken met situaties waarin de organisatie van je vraagt om keuzes te maken en veranderingen te communiceren die niet altijd even goed matchen met de privé-omstandigheden van medewerkers. Best lastig, zeker als je begaan bent met je medewerkers. De valkuil van het verzachten of vaag houden van de boodschap is zo ingestapt.
Hier wordt echter niemand beter van. De medewerker voelt haarfijn aan dat hij of zij niet alle informatie krijgt en wordt onrustig. Jij voelt je ongemakkelijk omdat je rondloopt in de wetenschap dat er een moment komt waarop je de hele waarheid moet vertellen. En de organisatieontwikkeling vertraagt omdat de waarheid nog niet gecommuniceerd is.
Vanuit je verantwoordelijkheid als leidinggevende heb je de boodschap te brengen die je moet brengen. Als mens heb je de mogelijkheid om dit op een empathische wijze te doen. Bereid je zorgvuldig voor, denk aan:
- timing: wanneer breng je de boodschap?
- locatie: waar ga je zitten?
- toon en vorm: hoe breng je de boodschap?
- inhoud: wat vertel je en ben je voorbereid op vragen en/of emoties?
Mensen vergeten nooit welk gevoel je ze hebt gegeven. Respect tonen door je voor te bereiden is het minste wat je kunt doen. Voor jezelf én de ander.