Menu

Zo voorkom je dat medewerkers afhaken

Zo voorkom je dat medewerkers afhaken

Ik heb lang gedacht dat ik hoe ik mij voelde iets was dat ik thuis kon laten. Dat, als ik zou doen alsof het er niet was, het niet bij mij zou zijn op mijn werk. Dat kan natuurlijk helemaal niet. We hebben het hier niet over een kledingstuk dat je in de kast kunt laten hangen. We hebben het hier over ons gevoel, iets dat, net als ons denken en doen, onderdeel uitmaakt van het fundament van ons mens-zijn. Iets dat helemaal nu in deze corona-tijd een belangrijke rol speelt.

Voorkom dat het fout gaat

Op het moment dat we één van de fundamenten van ons mens-zijn buitensluiten op het werk en we krijgen te maken met druk van buitenaf, bijvoorbeeld in de vorm van stress, tegenslag of slecht nieuws, dan is het een kwestie van tijd en dan gaat het fout. Dat fout gaan zie ik vaak op twee manieren gebeuren:

  1. Iemand krijgt fysieke en/of mentale klachten, meldt zich steeds vaker ziek, raakt overspannen of zelfs burn-out.
  2. Iemand raakt afgestompt, doet alles op de automatische piloot en heeft eigenlijk geen gevoel meer bij wat hij doet. Hij of zij wordt cynisch en sceptisch, overleeft de dagen en lijkt wel een robot geworden die productie draait. Hij of zij komt ‘s ochtends op tijd op het werk, pakt zijn tas uit, doet wat gedaan moet worden, maar zeker niet meer, en gaat weer naar huis. 

Beide situaties die niet wenselijk zijn. Beide situaties waar jij als leidinggevende verandering in aan kunt brengen door jezelf te laten zien en uit te spreken als mens. Door:

  • Te benoemen wat het met jou doet. Geef toe dat jij het ook spannend vindt, deze tijd. Dat het ook voor jou nieuw is, en dat ook jij niet weet hoe de toekomst er exact uit zal zien of hoe lang dit nog gaat duren.
  • Vertrouwen te geven. Benoem dat deze situatie voorbij gaat en niet altijd nieuw zal blijven. Help mensen herinneren aan eerdere situaties waarin jullie het lastig hebben gehad en hoe jullie die hebben opgelost. Erken dat jullie inventief zijn en dit samen kunnen.

Zo creëer je een omgeving waarin medewerkers zich durven uit te spreken en te vragen om dat wat ze nodig hebben, juist als het even iets minder met ze gaat. In de dialoog die dan plaats vindt kun je als leidinggevende adviseren, begeleiden en bijsturen. Laat jij jezelf als leidinggevende niet zien als mens, dan wordt het heel lastig voor de mensen waar je mee werkt en verantwoordelijk voor bent om dat wel te laten zien. Dat voelt dan niet veilig. 

Wees je dus bewust van je voorbeeldfunctie. Dat geldt overigens niet alleen op je werk, maar ook in je rol als ouder of trainer bij een sportclub of begeleider bij een vereniging, in thuissituaties. Onderschat niet hoeveel invloed jouw voorbeeldrol heeft op je omgeving. Jij kan met jouw gedrag het verschil maken.