Zo voorkom je misbruik van menselijkheid in jouw organisatie
‘Ik ben bang dat mensen misbruik gaan maken van de situatie als we meer ruimte geven voor menselijkheid.’, zei een directeur onlangs tegen mij.
‘Daarom is het ook belangrijk om duidelijk te zijn ten aanzien van grenzen én het voorbeeldgedrag dat je laat zien.’, zei ik tegen hem. 'Als medewerker mag je niet verwachten dat anderen uit het niets jouw uitdagingen en verantwoordelijkheden overnemen. Dat kan niet. Het zijn jouw uitdagingen. In therapietaal: ‘Iedereen heeft te dragen wat van hem of haar is.’'
'Als ik mij onzeker voel omdat er thuis of op het werk iets is waar ik last van heb, dan is het raar om te denken dat anderen mijn onzekerheid voor mij gaan oplossen. Ik vraag ze ook niet om mijn zelfvertrouwen over te nemen. Dat kan niet. Ik moet zelf aan mijn collega’s vertellen welke impact, bijvoorbeeld slecht nieuws, heeft op mijn functioneren. Ik heb eigenaarschap te tonen over hoe het mij en mijn werk beïnvloedt. Niemand anders kan dat voor mij doen.'
'Voor jou als leidinggevende betekent dat, dat je enerzijds empathisch reageert op dat wat er speelt bij een medewerker, en anderzijds duidelijk bent in dat wat je van die medewerker verwacht en hoe jij de continuïteit van het werk gaat borgen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je iemand de ruimte geeft om naar huis te gaan én ook vertelt hoe je continuïteit van zijn of haar werkzaamheden gaat organiseren. Persoonlijk en zakelijk heb je uit elkaar te halen. Daarmee maak je het voor iedereen duidelijk en veilig.’