Heb je vragen? rianne@durfteverbinden.nl

>>Bewustzijn van referentiekader kan jou en je te...

Bewustzijn van referentiekader kan jou en je team helpen bij zakelijk succes

Bewustzijn van referentiekader kan jou en je team helpen bij zakelijk succes

Eén van de frustraties die leidinggevenden vaak met mij delen, is de ergernis dat medewerkers vraagstukken anders benaderen dan hoe zij dat zelf doen. Het feit dat je als leidinggevende toegang hebt tot meer informatie kan daar al een belangrijke oorzaak van zijn. In de theorie noemen we dat ‘horizon conflict’ of ‘conflicterende perspectieven’. In het kort betekent dit dat iedereen, afhankelijk van zijn of haar plek in een organisatie, vanuit een bepaald perspectief naar een vraagstuk kijkt. Een CEO heeft over het algemeen vooral een focus op de lange termijn, terwijl een teamleider wellicht drie tot zes maanden vooruit kijkt en een medewerker enkele weken.

De kunst is om je medewerkers inzicht te geven in jouw referentiekader. Leer ze door jouw bril naar de situatie te kijken en neem ze mee in het grotere geheel. Verplaats je daarnaast ook in je medewerkers en hun perspectief. Daarmee voorkom je dat belangrijke details over het hoofd worden gezien. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je medewerkers zich niet serieus genomen voelen, zich onzeker gaan voelen omdat ze het altijd verkeerd lijken te doen en afhaken. Maak elkaars perspectief onderwerp van gesprek, dat brengt rust, vertrouwen en duidelijkheid.